X

آشنایی با انواع تبلیغات برای معرفی کسب و کارها

انواع تبلیغات در کسب و کار

تبلیغات در سطح جهانی به بخش مهمی از دنیای کسب و کارها تبدیل شده است و شرکت ها بخش مهمی از درآمد خود را به انواع تبلیغات مختلف اختصاص می دهند. تبلیغات همچنین برای ساختن یک نام تجاری در طول زمان ضروری است.چندین شاخه یا نوع تبلیغات وجود دارد که می تواند توسط شرکت ها مورد استفاده قرار گیرد.

انواع تبلیغات:

شما در زیر به تفصیل با آن ها آشنا می شوید:

تبلیغات چاپی

هر چیزی که در رسانه های چاپی نوشته شود تا توجه مخاطبان خاص را جلب کند، تبلیغات چاپی محسوب می شود. این آگهی ها در روزنامه ها یا مجلات و گاهی اوقات به عنوان بروشور ظاهر می شوند. افرادی که روزنامه ها یا نشریات را مطالعه می کنند، انواع تبلیغات گوناگونی را که در آن ها قرار می گیرند، را نیز مرور می کنند. تصمیم به خرید محصول توسط مخاطبین ممکن است فوری نباشد، اما با دیدن مجدد همان محصول در بازار وادار به خرید آن می شوند.

تبلیغات چاپی تنها زمانی موثر هستند که مردم آنها را ببینند.بنابراین، این آگهی ها باید به گونه ای ایجاد شوند که بتوانند توجه مشتری را جلب کنند. آگهی روزنامه یا مجله باید به گونه ای باشد که مردم را مجبور به صرف هزینه برای محصولات کند. این تنها کاری است که تیم تبلیغاتی باید انجام دهد.هزینه ی این نوع آگهی ها به عوامل متعددی مثل میزان فضا و محل تبلیغ،تعداد نشر،نوع محتوای مجله و … بستگی دارد. به عنوان مثال، یک آگهی در صفحه اول نسبت به آگهی در صفحات بعدی هزینه بیشتری دارد.به همین ترتیب، یک آگهی که فضای بیشتری را اشغال می کند، هزینه بیشتری دارد.

بروشور ها و تراکت ها نیز از انواع تبلیغات چاپی هستند اما آنها کمتر مورد توجه قرار می گیرند و معمولا بدون خوانده شدن از بین می روند.اگر چه تبلیغات چاپی هنوز هم بسیار محبوب است، اما با ظهور اینترنت، تبلیغات چاپی در نشریات کاهش یافته است.برای غلبه بر این مشکل، باید استراتژی های جدیدی توسط تبلیغ کنندگان و رسانه های چاپی اتخاذ گردد.

تبلیغات رادیویی و تلویزیونی

این یکی از انواع تبلیغات است که در سراسر جهان بسیار محبوب است. تبلیغات تلویزیونی،با توجه به  مخاطبان زیاد تلویزیون، بسیار محبوب هستند. هزینه تبلیغات بستگی به طول تبلیغ و زمان نمایش آگهی دارد. به عنوان مثال، آگهی های قبل از مسابقات ورزشی، هزینه بیشتری نسبت به موارد معمول دارند. مخاطبان خاصی نیز برای تبلیغات رادیویی وجود دارد. برخی از برنامه های رادیویی در بخش های مختلف جامعه بسیار محبوب هستند و به فروش محصولات کمک می کنند.

مقاله مرتبط: رهبری سازمانی و اصلی ترین مهارت های رهبری

رسانه های پخش مانند رادیو و تلویزیون به مخاطبان گسترده تری در مقابل رسانه های چاپی می رسند. زیرا مخاطبان ملی و همچنین مخاطبان جهانی می توانند به آن دسترسی پیدا کنند.ترکیب صوت و تصویر قوی در موفقیت تبلیغات تلویزیونی ضروری است. البته این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که صوت و تصویر بدون یکدیگر نیز کار کنند. به عنوان مثال، اگر شخصی تلویزیون را تماشا نمی کند بلکه فقط به آن گوش می دهد، باید متوجه پیام آن بشود و بالعکس.شما برای تهیه ی آگهی های رادیویی و تلویزیونی می توانید از  آژانس های تبلیغاتی کمک بگیرید.

تبلیغات محیطی

بیلبورد ها، پوسترها، رویدادها و نمایشگاه ها ابزارهایی موثر برای انتقال پیام کسب و کار می باشند. بیلبوردها در سراسر شهر حضور دارند و افراد زیادی آن ها را مشاهده میکنند. نکته مهم در این نوع از تبلیغات این است که پیام باید واضح و روشن باشد.

تبلیغات در فضای باز یک روش آسان و سودآور است. تنها چیزی که  شما باید انجام دهید، طراحی بیلبورد و چاپ آن است. اگر تبلیغات در فضای باز به طور استراتژیک قرار داده شود، می تواند عملکرد قابل ملاحظه ای را با هزینه های بسیار پایین تضمین کند. به همین دلیل تبلیغات در فضای باز بسیار مقرون به صرفه است.

به غیر از تابلوهای تبلیغاتی،مکان های دیگر تبلیغات در فضای باز عبارتند از:

  • تاکسی ها
  • اتوبوس
  • راه آهن
  • مترو و دیوارهایی که نقاشی شده

بطور کلی می توان گفت که انواع تبلیغات در فضای باز، اگر هوشمندانه استفاده شوند، بسیار قدرتمند و مقرون به صرفه هستند.

مقاله مرتبط: ایده های سودآور برای راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم

تبلیغات نامشهود

این یک راه منحصر به فرد برای تبلیغات است که در آن محصول بصورت خیلی ظریف و زیرکانه در یک سریال یا فیلم سینمایی گنجانده می شود. به عنوان مثال، بیلبوردهای محصولات ممکن است در پشت زمینه صحنه هایی از فیلم نشان داده شوند. یا شخصیتی در فیلم می تواند نام برند را بارها ذکر کند. در دیگر موارد، ممکن است در یک فیلم از برندی خاص در انتخاب اتومبیل یا تلفن همراه استفاده شود.

این یک واقعیت است که این تاکتیک هزینه بالایی برای یک کسب و کار دارد و شاید کسب و کارهای کوچک از عهده هزینه های آن برنیایند.با این وجود، راه هایی وجود دارد که از طریق آن شما می توانید محصول یا خدمات خود را از این طریق تبلیغ کنید. شاید مقاله ای در روزنامه محلی به شما کمک کند. شما می توانید نام تجاری خود را کاملا ظریف در آنجا ذکر کنید.

تبلیغات خدمات عمومی

تبلیغات خدمات عمومی با هدف گسترش آگاهی در مورد مسائل مربوط به منافع عمومی است. این تبلیغات بشردوستانه معمولا در رادیو و تلویزیون پخش می شود، هرچند که در روزنامه ها و مجلات نیز دیده می شوند.

تعدادی از مسائل مهم مانند ایدز، صرفه جویی در انرژی، بیسوادی، فقر و… وجود دارند که عموم مردم به آگاهی بیشتری نسبت به این موارد و موضوعات نیاز دارند. در سراسر جهان، چنین نوع تبلیغاتی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.تبلیغات خدمات عمومی باید حاوی یک پیام کوتاه و بروز باشد تا بتواند نگرش افراد را در یک موضوع خاص تغییر دهد. اگر تغییر در ذهنیت مردم رخ ندهد، نشان دهنده آن است که تبلیغ، این پیام را به درستی انتقال نداده است.

تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین هر نوع پیام تبلیغاتی است که با استفاده از اینترنت نشان داده می شود.این پیام می تواند در یک مرورگر وب، موتور جستجو، رسانه های اجتماعی، دستگاه های تلفن همراه و حتی در ایمیل ظاهر شود.این نوع تبلیغات نسبتا ارزان است و توسط مخاطبان بیشتری دیده می شود.

انواع تبلیغات آنلاین

اگر شما در حال جستجو در وب باشید و یا فقط ایمیل های خود را چک کنید،حتما با انواع تبلیغات اینترنتی برخورد می کنید.در زیر برخی از محبوب ترین انواع تبلیغات آنلاین آورده شده است:

تبلیغات بنری

تبلیغات بنری از قدیمی ترین انواع تبلیغات آنلاین، است. به احتمال زیاد شما بنرهایی با اندازه های مختلف در قسمت های مختلف یک وب سایت دیده باشید.معمولا وبسایت هایی که نرخ ورودی بالایی دارند، این آگهی ها را ارائه می دهند که با توجه به اندازه و محل قرارگیری، هزینه های متفاوتی دارد.

تبلیغات کلیکی

بسیاری از شرکت ها در اینترنت در این عرصه وجود دارند که با یک جستجو ساده در گوگل می توانید آنها را بیابید. روش کار این شرکت ها به این صورت است که تبلیغات شما را به صورت کلیکی در اینترنت به مخاطب معرفی میکنند و بابت هر کلیک و کاربری که وارد سایت شما میشود، مبلغی دریافت می کنند.

آگهی های ایمیلی

هنگام چک کردن ایمیل خود، احتمالا با ایمیل های تبلیغاتی زیادی از قبیل ارائه خدمات جدید، ارائه ویژه در مورد لباس ها و… روبرو شده اید. این نوع تبلیغات بسیار مورد علاقه بازاریابان است که با استفاده از بانک ایمیلی که با عضویت در خبرنامه سایت ها بدست می آورند، می توانند جدیدترین مطالب و محصولات خود را برای مخاطبان ایمیل کنند.

رپورتاژ آگهی

محتوای حمایت شده یا رپورتاژ آگهی علی‌رغم اینکه ظاهری شبیه به سایر مقالات و مطالب دارند، اما در واقع باسفارش قبلی و باهدف تبلیغ تهیه می شوند. امروزه در فضای وب و در بسیاری از وب‌سایت‌های خبری و مجلات اینترنتی از چنین شیوه‌ای برای تبلیغات استفاده می‌شود. این نوع آگهی ها به دلیل اینکه صرفا بعنوان تبلیغ تلقی نمی شوند با واکنش های بهتری از جانب مخاطبین روبرو می شود.

تبلیغات رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی مکان مناسبی برای بازاریابان در رسیدن به مخاطبان هستند. شما در شبکه های مختلف اجتماعی مانند اینستاگرام،توییتر،فیس بوک و… می توانید با تولید محتوای مناسب محصولات و خدمات خود را به بهترین شکل تبلیغ کنید.

اگر قصد شروع یک کسب و کار را دارید پیشنهاد می کنم مقاله چگونه یک کسب و کار راه اندازی کنیم؟ را مطالعه کنید.

منبع:managementstudyguide

ترجمه و ویرایش در مجله کسب و کار فیکسون

رحیم شاد: کارشناس مهندسی صنایع،مربی و مشاور کسب و کارهای اینترنتی.علاقه مند به دیجیتال مارکتینگ و مباحث استارت آپ