رهبری سازمانی و اصلی ترین مهارت های رهبری

رهبری سازمانی چیست؟

سازمانها برای دستیابی به کارآیی مطلوب باید رهبری قوی داشته باشند.رهبری سازمانی شامل تمام فرایندها و نتایج احتمالی است که منجر به توسعه و دستیابی به اهداف سازمان می شود که شامل ایجاد روحیه در کارکنان، ارتباط موثر،حل تعارض و تکنیک های حل مسئله، توانایی ها و مهارت های کار گروهی و…  می شود.رهبری سازمانی بر توسعه مهارت ها و توانایی های مرتبط با سازمان تاکید دارد.رهبران کسب و کار از ابتدا رهبر متولد نشده اند، توانایی رهبری در مقابله با چالش های کسب و کار در طول زمان رشد می یابد.مهارت های رهبری را می توان مثل هر توانایی دیگری یاد گرفت.

رهبر باید توانایی کنترل گروهی از افراد را داشته باشد.او باید افراد را برای دستیابی به اهداف سازمانی هدایت کند و در قبال آن ها مسئول باشد و نیازهای اعضای گروه را درک کند.یک رهبر سازمانی علاوه بر هدایت افراد باید اقدامات گروه را نیز مدیریت کند.افرادی که از سطح بالایی از انرژی، اعتماد به نفس و هوش برخوردارند و آگاهی کاملی از شغل دارند و انعطاف پذیر هستند به عنوان رهبران سازمانی موفق تر هستند.

مهارت های رهبری که برای هر فرد ضروری است:

دانش رهبری سازمانی

۱- چابکی
جریان مداوم تکنولوژی های جدید و سرعت بالای تغییر انتظارات افراد باعث رشد سریع تقاضا در بازار می شود. رهبران برای حفظ این خواسته های رقابتی باید بتوانند به طور موثر فکر کنند، به سرعت تصمیم بگیرند و کسب و کار خود را همگام با بازار تغییر دهند.بحث در مورد اهمیت چابکی در مکالمات تجاری امروز فراگیر است، اما تعداد کمی از رهبران در انجام تغییرات، سریع هستند.

۲- احترام

همانطور که محیط های کاری روز به روز  صمیمی تر و مشارکت کارکنان بیشتر می شود، رهبران باید تلاش کنند تا به تیم خود احترام بگذارند و مسئولیت خود را برای تاثیر مثبت بر کارکنان و سازمان به درستی انجام دهند.

۳- همدلی

همدلی و محبت صرفا آرمانهای آموزه های معنوی نیستند؛آنها برای نزدیک کردن مردم به یکدیگر و درک متقابل درمورد مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بسیار ضروری هستند.آینده رهبری در توانایی های ما برای ایجاد هوش هیجانی در خودمان به عنوان رهبر و اطرافیانمان، خلاصه می شود.

۴- انعطاف پذیری

انعطاف پذیری در سیستم هایی که هر روز در حال تغییر هستند امری ضروری برای رهبر سازمان است.سازگاری با فناوری در حال تغییر و فرهنگ های جدید سازمانی ، در حفظ بهره وری رهبران بسیار موثر است. رهبری غیر منعطف باعث می شود که سازمان از رقبا عقب بماند و در نهایت منجر به از دست دادن سهم بازار خواهد شد.

مقاله مرتبط: ۴ مرحله تبدیل شدن به رهبری تحولگرا در کسب و کار

۵- تعهد به چشم انداز روشن

سبک رهبری سازمانی

داشتن چشم انداز سازمانی چیز جدیدی برای رهبری سازمانی نیست، همانطور که دیگر ویژگی های کلیدی مانند هوش احساسی و ریسک پذیری برای رهبری ضروری است.پیگیری ماموریت و چشم انداز سازمان نیز از ملزومات رهبری است. رهبرانی که چشم انداز روشنی در سازمان دارند، کسب و کار و کارکنان خود را سریع تر رشد می دهند.

 

۶- ارتباطات و مهارت های نرم

“مهارت های نرم” مانند ارتباطات، گوش دادن و سخنرانی عمومی در محیط سازمانی بسیار مهم است. بدون ارتباط موثر، رهبران فقط سرپرست هستند. با تمرکز بر تعاملات بین فردی، رهبران می توانند روی اعضای تیم خود تاثیر مثبت بگذارند.

۷- مهارت یادگیری

مهارت های شناخته شده رهبران برتر از قبیل ارتباطات موثر و برندسازی شخصی، همیشه در متن هستند. اما مهارت غالبا نادیده گرفته شده از یک رهبر برجسته که بسیار مهم است، توانایی یادگیری سریع، یادآوری و اصلاح دانش فعلی است.

۸- درک فردی

با توجه به وجود نسل های مختلف در نیروی کار ، نیاز به درک فردی برای رهبری بسیار مهم است.رهبران در تلاش برای برقراری ارتباط و دادن انگیزه به اعضای تیم باید همیشه تفاوت های فردی اعضا را در نظر بگیرند و با تشخیص تفاوت های اعضا،سیاست های مناسبی برای برخورد با هر یک از اعضا در نظر بگیرند.

۹- صداقت

صداقت شامل اعتماد، اطمینان و همدلی می شود. بهترین و محبوب ترین رهبران، کسانی هستند که همیشه با اعضای تیم خود صادق هستند. ارتباط صادقانه و ایجاد اعتماد به تیم و شرکت تنها عامل موفقیت در دراز مدت است.

ویژگی های رهبران سازمانی موفق:

ویژگی های رهبری در سازمان

آیا تا به حال با رهبران موفق را در حوزه کسب و کار خود ملاقات کرده اید؟ چه چیزی باعث رهبری آنها در چنین سطحی شده است؟ در اینجا هفت ویژگی رهبران سازمانی موفق آورده شده است.

۱- رهبران سازمانی موفق شنونده های خوبی هستند.

کم گوی و بجز مصلحت خویش مگوی‌
چیزی که نپرسند، تو از پیش مگوی‌
دادند دو گوش و یک زبانت زآغاز
یعنی دو بشنو و یکی بیش مگوی‌

یکی از نشانه های اصلی یک رهبر قوی مهارت خوب دیدن و خوب شنیدن است. یک رهبر سازمانی به اندازه کافی مراقب است و از دقیق ترین جزئیات در مورد محیط کاری خود، از جمله رفتار کارکنان، روحیه اعضا و کوچک ترین فرصت های بهبود در کسب و کار خود مطلع است.

۲- رهبران سازمانی در جامعه فعال هستند.

رهبری سازمانی فقط محدود به  دیوارهای محیط کاری نیست، رهبران موفق همیشه در جامعه نقشی پر رنگ دارند.مشارکت اجتماعی و اهدای خیرخواهانه زمان و پول، چیزی است که هر رهبر در صورتی که می خواهد طرفداران اجتماعی خود را در جامعه حفظ کند، باید به طور جدی به آن عمل کند.این یک راه عالی برای الهام بخشیدن به نسل جدید مشارکت کنندگان اجتماعی است.

۳- یک رهبر سازمانی موفق به کارمندان کمک می کند تا نقشهای خود را به درستی درک کنند.

بین اهداف تعیین شده یک سازمان و واقعیت روزمره افرادی که در آنجا کار می کنند، فاصله زیادی وجود دارد. گاهی اوقات، یک رهبر باهوش می تواند به کارکنان کمک کند این فاصله کمتر شود و ماهیت و ارزش آنچه را که انجام می دهند را درک کنند.آیا اهداف شرکت بر طراحی محصول متمرکز شده است یا خدمات مشتری بی نظیر یا …؟ هر هدفی باشد، رهبران باید بدانند چگونه به هر کارمند کمک کنند تا درک درستی از اینکه چگونه کار مثبت آن ها بر ماموریت شرکت تاثیر می گذارد،داشته باشند.

۴- رهبران سازمانی به همکاران خود کمک می کنند تا مهارت های خود را توسعه دهند.

رهبران می توانند به کارکنان کمک کنند تا دانش آن ها را در زمینه کاری گسترش دهند، مجموعه مهارت هایشان را گسترش دهند و چالش ها و مسئولیت های جدید را به کارهایی که انجام می دهند، اضافه کنند.شاید این موضوع حتی در مورد آموزش متقابل چندین کارمند باشد تا بتوانند ارتباطات مورد نیاز با شرکت های بزرگتر ایجاد کنند.

مقاله پیشنهادی: ایده های سودآور برای راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم

۵- رهبری سازمانی پاسخگویی را در سازمان تقویت می کند.

در طول زندگی ما موقعیت های زیادی وجود دارد که  پاسخگویی در آن موقعیت ها از اهمیت بالایی برخوردار است. محل کار، یکی از واضح ترین آن هاست. هنگامی که رهبران پاسخگویی کارکنان را در قبال وظیفه ی آن ها در محل کار تقویت کنند، در واقع مسئولیت پذیری آنها را در سازمان تقویت می کنند.

۶- رهبران سازمانی با کارمندانشان با احترام صحبت می کنند.

مطمئنا هر فردی سبک ارتباطی متفاوتی دارد و از زبان متفاوت استفاده می کند. اما چیزی که هر رهبر باید در ذهن داشته باشد این است یک رهبر موفق همیشه با احترام با کارمندان صحبت می کند و به شخصیت آن ها توهین نمی کند.رهبران حرفه ای درک خوبی از زبان حمایت کننده و انتقاد سازنده دارند و فراتر از کار فکر می کنند. اگر شما یک رهبر هستید، باید همیشه با شکایات و انتقادات به نرمی برخورد کنید و یک جو صمیمی را در تیم خود به وجود آورید.

۷- رهبری سازمانی مهارت ارتباطی را در سازمان تقویت می کند.

رهبری سازمانی و هدایت

ارتباطات نه‌ تنها در سازمان‌ها و کسب و کارها، بلکه در زندگی روزمره افراد نیز نقشی حیاتی ایفا می‌کند. بسیاری از رهبران کسب‌ وکارهای مختلف به منظور ارتقاء سطح سازمان، بهبود در تماس با مخاطبان و افزایش بهره‌وری، از قواعد روانشناسی در نحوه رفتار با کارمندان و دیگر افراد زنجیره کسب‌ وکار استفاده می‌نمایند.
مهارت‌های ارتباطی فقط تعامل با مشتری‌ها را در بر نمی‌گیرد، بلکه دامنه آن، شامل کارکنان سازمان نیز می‌شود. در حقیقت، رهبری سازمانی به‌واسطه ارتباط موثر حاصل می‌شود. از این رو، با استفاده از ارتقاء مهارت‌های ارتباطی خود، می‌توانید موفقیت در کسب‌ و کار را شاهد باشید.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.اگر قصد شروع یک کسب و کار را دارید پیشنهاد می کنم حتما مقاله چگونه یک کسب و کار راه اندازی کنیم؟ را نیز مطالعه کنید.
برگرفته از forbes.com
تهیه شده در مجله کسب و کار فیکسون

رحیم شاد
آذر 14, 1397