با استفاده از بازاریابی محصولی پرفروش تولید کنید

1 سال پیش
بازاریابی محصولات کسب و کار

 

بازاریابی چیست؟

اگر قصد دارید کسب و کاری را راه اندازی کنید و شروع کنید به تولید محصول (کالا یا خدمات) و آن ها را از طریق بازاریابی به فروش برسانید. قبل از دست به کار شدن لازم است سوالات زیر را از خود بپرسید به آن ها پاسخ مشخص بدهید:

دقیقاً چه محصولی می خواهید تولید کنید؟ آیا از میل و گرایش مردم نسبت به آن محصول باخبرید؟ آیا با تولید آن محصول،سرمایه گذاری ها و تلاش های شما به نتیجه خواهد نشست؟
اگر پاسخ شما منفی است، پس چرا میخواهید محصولی را تولید و ارائه کنید که از فروش رفتن آن اطمینان ندارید؟ بهتر نیست قبل از دست به کار شدن و تولید محصول، برای تضمینِ فروش آن ابتدا نیازهای مردم را ارزیابی کنید و ببیند آیا اصلا تقاضا برای محصولی که می خواهید تولید کنید وجود دارد؟بازاریابی یعنی همین! متاسفانه بسیاری از مردم و حتی متخصصان بازاریابی و فروش را یکسان در نظر میگیرند.

تفاوت بازاریابی وفروش

تفاوت بین بازاریابی و فروش

در یک کسب و کار،بازاریابی فرآیندی است از بیرون به درون ولی فروش فرآیندی است از درون به بیرون. بگذارید بیشتر توضیح بدهم در بازاریابی ابتدا نیاز مشتریان را که در بیرون محیط کسب و کار ما هستند را مورد سنجش قرار می دهیم و سپس از اطلاعات بدست آمده ی بیرونی در داخل کسب و کار استفاده می کنیم و بر اساس آن اطلاعات محصولی مناسب را تولید می کنیم. اما در فرآیند فروش، ما پس از تولید محصول در داخل کسب و کار اقدام به مذاکره با مشتری هایی میکنیم که می خواهند محصول ما را بخرند و با پیگیری و ترغیب آنها محصول خود را بفروش می رسانیم.

در کشورمان اغلب دیده میشود که از به اشتباه از واژه ی بازاریاب به جای فروشنده استفاده می شود و بالعکس، که این غلط است زیرا بازاریاب ها، فروشنده نیستند! بازاریاب به متخصصین حوزه های بازاریابی و بازرگانی  گفته می شود که به امور مدیریتی، روانشناسی،سازمانی،فنون مذاکره و ارتباطات و … کاملا مسلط باشند. متاسفانه این روزها کمتر افرادی پیدا می شوند که واقعاً در زمینه بازاریابی حرفه ای و کارشناس باشند.

نقش خدمات پس از فروش در بازاریابی

اهمیت خدمات پس از فروش در بازاریابی

امروزه بسیاری از کسب و کار ها به این نتیجه رسیده اند که پیگیری پس از فروش و حفظ و وفادار نگه داشتن مشتریانی که تا مرحله ی خرید پیش آمده اند بسیار مهم و حیاتی است. که البته در این فرآیند بازاریاب ها وظیفه نظرسنجی از مشتری را برعهده دارند که در این میان کارشناسان فروش واسطه و رابط میان کارشناسان بازاریابی و مشتریان هستند و میتوانند به بازاریاب ها در تحقق اهداف و تحقیقاتشان کمک کنند.

آیا می دانید چرا خدمات پس از فروش تا این حد ضرورری است؟
۱-بطور تقریبی، هزینه ی جلب مشتری جدید برای محصولات کسب و کارمان حدود ۱۰ برابر هزینه ی جلب رضایت مشتری های کنونی و قدیمی است.
۲-مدت ها طول میکشد که مشتری های جدید بتوانند به اندازه ی مشتری های قدیمی و وفادارتان به شما اعتماد و از شما خرید کنند.

توسعه کسب و کار با استفاده از بازاریابی

تفاوت بازاریابی وفروش

اگر در ابتدای راه هستید توصیه می کنم حتما از مشاورین بازاریابی و فروش کمک بگیرید. زیرا موفقیت یک کسب و کار در هر حوزه فقط با تضمین فروش محصولات صورت می گیرد. شما در هر کسب و کار و هر حرفه ای که باشید، به نوعی فروشنده ی محصول یا خدماتی هستید. و این فروش موفق است که منشأ رونق و توسعه ی هر کسب و کاری است.
بنابراین در فرایند بازاریابی ابتدا شناخت دقیقی از مشتری  بدست می آید که آیا محصولاتی را که می خواهیم ارائه بدهیم دقیقاً همان چیزی است که مشتری می خواهد؟ سپس مشتریان بالقوه را به خرید کالا  یا خدمات ترغیب می کنیم. البته نباید از فروش و تبلیغات هدفمند غافل شوید.
برای موفقیت کسب و کار لازم است از طریق بازاریابی قدرتمند و کارشناسی شده ، بستر مناسبی برای نفوذ به بازار و گسترش محصول در آن ایجاد و فراهم شود.

امیدوارم با توضیحات مختصری که داده شد، ذهنیت روشنی در مورد نقش بازاریابی در فروش محصولات و به موفقیت رسیدن یک کسب و کار در شما ایجاد شده باشد و برای کسب و کارتان مفید واقع شود.پیشنهاد می کنم مقاله تاثیر برندینگ (برندسازی) در رقابت محصولات مشابه را نیز مطالعه کنید.
تهیه شده در مجله کسب و کار فیکسون

0
برچسب ها :
رحیم شاد
نویسنده مطلب رحیم شاد
کارشناس مهندسی صنایع،مربی و مشاور کسب و کارهای اینترنتی.علاقه مند به دیجیتال مارکتینگ و مباحث استارت آپ

بدون دیدگاه