تاثیر برندینگ (برندسازی) در رقابت محصولات مشابه

در دنیای امروز با افزایش تعداد کسب و کارها در حوزه های مختلف و تولید زیاد محصولات مشابه، برای توان رقابت در یک محصول خاص لازم است سازوکاری درست اتخاذ شود.شاید بارها کلمات برند،برندسازی (برندینگ) و… به گوشتان رسیده باشد.این که برند های بزرگ جهان چگونه شکل گرفته اند؟ تاثیر این برند ها در بازارهای جهانی چگونه بوده است؟

ما تصمیم گرفتیم در چند مقاله مختصر و مفید شما را با دنیای برندینگ (برندسازی) آشنا کنیم و تکنیک های مختلف برندسازی را به شما آموزش دهیم.پس پیگیر مطالب و مقالات بعدی در سایت باشید.

قبل از شروع بحث اصلی ابتدا لازم است تعریف یک محصول را بدانید: محصول هر چیزی است که می تواند در یک بازار برای تامین نیاز ارائه شود. از جمله کالاهای فیزیکی، خدمات،اطلاعات و…(کوتلر و کلر، ۲۰۱۵ )
بنابراین محصول می تواند بلیط پرواز، دوره آموزشی، پوشاک، غذا و…باشد.برای درک بهتر تعریف یک محصول و نقش آن در تعیین نام تجاری، ما از یک مثال بسیار ساده استفاده خواهیم کرد:

برندینگ محصولات

آب یک منبع آزاد است که هر فردی برای زنده ماندن به آن نیاز دارد. با این حال، شرکت ها شروع به فروش آن کردند، و در شیشه ها و بطری های پلاستیکی آن را به بازار عرضه کردند.اما همیشه به نظر می رسد که آب همان آب است.آیا این طور نیست؟ بنابراین، چگونه شرکت های مختلف می توانند یک محصول مشترک را در رقابت با دیگر شرکت ها به فروش برسانند؟
پاسخ این است: با ایجاد یک نام تجاری و تبدیل آن به برند

تعریف نام تجاری یا برند

یک برند شامل  نام، طراحی، نماد یا هر ویژگی دیگری می شود که کالا یا خدمات یک کسب وکار را با عنوانی متمایز از سایر کسب وکارها مشخص می کند.(انجمن بازاریابی آمریکا)
شما می توانید یک نام تجاری را مثل تصویری در نظر بگیرید در مورد محصولات خاص، خدمات و فعالیت های یک کسب وکار، به عنوان مثال می توان سبک وزن بودن یا احساسی که هنگام راه رفتن با یک کفش در مصرف کنندگان ایجاد می شود را تصویر ذهنی یک محصول در نظر گرفت.

این تصویر ذهنی  هنگامی که در معرض نام، لوگو و هویت بصری قرار می گیرد، باعث می شود یک نام تجاری منحصر به فرد ایجاد شود که به راحتی قابل کپی توسط سایرین نباشد. به عنوان مثال، نوشابه های پپسی و کوکا کولا در طعم و مزه بسیار شبیه هستند، اما به دلایلی برخی افراد احساس وابستگی بیشتر به کوکاکولا و برخی به پپسی دارند.

ایجاد احساس و معنا در محصول به وسیله برندسازی:

تاثیر برندینگ در معنا دادن به محصولات

بگذارید دوباره با مثال آب توضیح دهم. شرکت های بسیاری در دنیا وجود دارند که آب معدنی تولید می کنند و آن را در بازارهای مختلف به فروش می رسانند اما برای متقاعد کردن مردم به خرید محصولاتشان، این شرکت ها از روش های مختلفی استفاده می کنند و معانی مختلفی به آب و محصول خود می دهد به طور مثال شعار تبلیغاتی شرکت evian که یک برند جهانی در تولید آب معدنی است بدین صورت است”evian باعث می شود شما همیشه جوان باشید.”
پس یک نام برند احساس یک فرد در مورد یک محصول یا شرکت خاص است.برخی از برندها به دلیل اینکه مصرف کنندگان احساس خوبی نسبت به آن دارند محصولاتشان بیشتر فروش می رود.

برندسازی (برندینگ) چیست؟

برندینگ فرایند معنی دادن به یک کسب وکار، محصولات یا خدمات خاص با ایجاد و شکل دادن یک برند در ذهن مصرف کنندگان است. این استراتژی که توسط شرکت ها طراحی می شود برای سرعت بخشیدن به شناسایی محصولات و کسب کارشان می باشد.و دلیل انتخاب محصولات یک شرکت در رقابت با دیگر شرکت ها توسط مشتریان است. البته باید محصولی ک ارائه می شود با آنچه که یک برند وعده داده است، هماهنگ باشد.

برند بر روی چه کسانی تاثیر می گذارد؟

۱-مصرف کنندگان: همانطور که در بالا توضیح داده شد، یک برند، امکان انتخاب محصولات ما توسط مشتریان در زمانی که احساس ناامنی در مورد یک محصول مشابه دارند را فراهم می کند.

۲-کارکنان،سهامداران: برندسازی (برندینگ) علاوه بر کمک به مصرف کنندگان برای تشخیص محصولات مشابه،در موفقیت یک کسب وکار نیز تاثیر گذار است و می تواند طیف وسیعی از کارمندان، سرمایه گذاران، سهامداران و توزیع کنندگان را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال،اگر شما احساس می کنید که یک برند شما را درک می کند و محصولاتی را ارائه می دهد که به شما الهام بخش هستند، احتمالا مایل می شوید که برای آن کار کنید و بخشی از جهان آن ها باشید.

چگونه می توان برندینگ (برندسازی) را انجام داد؟

کسب وکارها از ابزار های مختلفی برای ایجاد یک برند استفاده می کنند در زیر بعضی از راهکارهای برندسازی ذکر شده است:

  • تبلیغات و ارتباطات
  • بسته بندی و طراحی محصول
  • استراتژی های قیمت گذاری
  • حمایت و مشارکت
  • هویت بصری برند مثل لوگو، وب سایت و رنگ ها و …

طراحی و بسته بندی متمایز برند فیجی

طراحی،بسته بندی و تبلیغات

شاید مهمترین ابزار مورد استفاده توسط بازاریابان باشد.طراحی و نوع بسته بندی،فروشندگان خاموشی هستند که توجه مصرف کنندگان را جذب می کنند. آن ها به مصرف کنندگان در مورد خواص محصول اطلاع می دهند.جلوه ای متمایز از برند در رقابت با دیگر محصولات در دسترس قرار می دهند.برای نمونه همان طور که در تصویر بالا می بینید ، شرکت فیجی که یک تولید کننده آب معدنی است یک طراحی بطری زیبا ایجاد کرده است که کاملا ارزشهای آن برند را نشان می دهد: خلوص از طریق جلوه های شفاف منعکس می شود و طبیعت از طریق تصویر گل و برگ های استوایی در پس زمینه درک می شود.

تبلیغات یک ابزار قدرتمند برای ایجاد و شکل دادن به یک برند جهانی است.زیرا دید بصری یکی از تاثیر گذارترین ابزار در تبلیغات است که یک داستان در مورد محصول یا شرکت می گوید.ویدئو زیر تبلیغ خلاقانه و هوشمند شرکت فیجی است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

هویت بصری

هویت بصری و برندسازی دو اصطلاح هستند که غالباً برای توصیف روند ایجاد برند برای تجارت شما استفاده می شوند. با این حال ، این دو اصطلاح معنای متفاوتی دارند. یک هویت بصری ، جنبه بصری از یک برند است که کسب و کارها ایجاد می کنند تا احساسات و تجارب خاصی را با برند تحریک کنند و شامل هر تصویری از برند شما مانند لوگو ، فونت ها ، عکس ها و هر تصویری دیگر که در ارتباط با برند خود استفاده می کنید،می شود.

مقاله مرتبط:اهمیت لوگو در کسب و کار شما و چرایی احتیاج به یک لوگو

یکی از اشتباهات بزرگ صاحبان مشاغل این است که فکر می کنند برندسازی صرفاً ایجاد لوگو است. اگرچه بخشی از آن است ولی برندسازی فراتر از یک آرم است. هویت بصری شما بخشی از برند شما است که پیام کلیه ،ارزش ها و وعده های برند شما را از طریق هر چیزی که بصری باشد ایجاد می کند.

خلاصه مطلب:محصول چیزی است که شما می فروشید.برند تصویر محصولی است که شما می فروشید و برندینگ (برندسازی) استراتژی ایجاد این تصویر است.اگر می خواهید برند شخصی داشته باشید پیشنهاد می کنم مقاله برند شخصی یا پرسنال برندینگ چیست؟و دلیل اهمیت آن را هم مطالعه کنید.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کند تا یک درک واضح تر از آنچه برندینگ (برندسازی) نامیده می شود را داشته باشید. هر گونه نظر یا پیشنهاد در مورد این مقاله را در بخش نظرات مطرح کنید.خوشحال میشویم که افکار خود را با ما به اشتراک بگذارید.مقاله ۴ مرحله تبدیل شدن به رهبری تحول گرا در کسب وکار نیز می تواند برای شما مفید باشد.
منبع: thebrandingjournal.com

ترجمه و ویرایش در فیکسون مگ

مجتبی محمدی پور
مهر 11, 1397