داستان های بسیار جذاب درباره لوگو برندهای جهانی

اگر کارآفرین هستید و تصمیم گرفته اید یک لوگو مناسب برای کسب و کار خود داشته باشید و یا اگر یک  بازاریاب هستید برای درک اهمیت طراحی یک لوگو حرفه ای پیشنهاد می کنم متن زیر را مطالعه کنید.این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا از برندهای برتر دنیا ایده بگیرید و در طراحی لوگو کسب وکار خود از آن استفاده کنید.

لوگو یا آرم چیست؟

لوگو ترکیبی از تصاویر و متن است که دو هدف را دنبال می کند ;نام افراد را به مردم میگوید و کسب و کارها را بوسیله نماد بصری به مردم نشان می دهد.شما برای تصویرسازی یک هویت بصری از کسب وکارتان به لوگو نیاز دارید.

حدس زدن نام یک کسب و کار بلافاصله پس از نگاه کردن به لوگوی آن یکی از قدرت های لوگو است.لوگو می تواند یک شرکت را پیروز و یا شکست دهد.ایجاد یک لوگو موفق، بازی کودکانه نیست، و همه برندهای بزرگ در یک چیز مشترک اند: لوگو های درخشان و معجزه  آن ها در جهانی شدن کسب و کار. تقریبا هر برند دارای یک تاریخ و داستان جالب است. این مقاله داستانهایی را درباره فلسفه به وجود آمدن لوگو معروف ترین آثار تمام تاریخ و معنای پنهان آن ها ارائه می دهد.

مقاله مرتبط: اهمیت لوگو در کسب و کار شما و چرایی احتیاج به یک لوگو

مختصری بر فلسفه و تاریخ بزرگترین لوگوهای دنیا

۱- فلسفه لوگو Walmart

داستان لوگو وال مارت

لوگوی وال مارت دارای معانی مختلفی است که به شکل انتخاب شده، رنگ و فونت لوگو مرتبط است.این لوگو نماد جرقه والهام بخش ایده های عالی سام والتون است.این شکل به معنای محیط زیست و ارگانیک طبیعت است.ترکیب رنگ آبی و زرد تعهد نسبت به کیفیت و اشتیاق را نشان می دهد.فونت مورد استفاده با حروف کوچک است که سادگی و شفافیت را نشان می دهد.

۲- فلسفه لوگو shell

لوگو shell

این شرکت اولین ایستگاه خدمات خود را در کالیفرنیا تاسیس کرد.و به دلیل اینکه ساکنین اولیه آنجا اغلب مهاجرین اسپانیایی بوده اند، ترکیب رنگی که انتخاب شد، از رنگ های قرمز و زرد پرچم اسپانیا است تا بتواند رابطه عمیق فرهنگی و عاطفی را شکل دهد.لوگویی که در سال ۱۹۷۱ طراحی شد و امروزه هم استفاده می شود توسط ریموند لوی فرانسوی طراحی شده است.

۳- فلسفه لوگو اپل

لوگو-apple

ایده اپل یک طراحی لوگو ساده است که در آن از یک سیب گاز گرفته الهام گرفته شده است.اولین لوگو اپل، طراحی شده توسط رون وین، تصویر ایزاک نیوتون نشسته در زیر درخت سیب بود.این لوگو بلافاصله با سیب رنگین کمانی که توسط راب یانوف طراحی شده بود جایگزین شد.در این لوگو نوار های رنگی وجود داشت تا لوگو را بیشتر در دسترس قرار داده و آگاه سازد که اپل می تواند گرافیک های رنگی تولید کند.یانوف در توجیح طرح خود و این که گفته می شد این لوگو یک گیلاس را نشان می دهد این گونه بیان می کند:”برای شباهت بیشتر لوگو به یک سیب و نه میوه گرد دیگر،کاری که هرکسی با سیب می کند را انجام دادم،یک گاز از آن برداشتم.”

بعدها این شرکت لوگوی تک رنگ را به تصویب رساند، زیرا انعطاف پذیری بیشتری را در برطرف کردن محصولات خود ایجاد می کند.درباره این که چرا استیوجابز اپل را انتخاب کرده جواب دقیقی وجود ندارد و داستان های متفاوتی از زبان مردم شنیده می شود ولی حقیقتی که وجود دارد،باغ سیبی بوده که در مزرعه محل زندگی وی وجود داشته و علاقه او به این میوه و همچنین علاقه اش به موسیقی بیتلز که شرکت ناشر آن اپل ریکوردز بوده در انتخاب این نام تاثیرگذار بوده است.

۴- فلسفه لوگو Microsoft

لوگو مایکروسافت

لوگوی مایکروسافت چهار رنگ را نشان می دهد که هر کدام نمایندگانی مستقل و نشان دهنده یکی از سرویس های اساسی این شرکت هستند.مربع آبی نشان دهنده ویندوز است. قرمز نماینده دفتر است سبز نشان دهنده ایکس باکس است، به عبارت دیگر نماد سرگرمی است. و زرد سطح را نشان می دهد. اگرچه هیچ شواهدی مبنی بر انتخاب زرد مشخص نشده است.

۵- فلسفه لوگو Google

لوگوی GOOGLE

لوگو معروف گوگل منحصر به فرد است. از تکرار رنگ ها استفاده می کند و تمام رنگ های اصلی را نگه می دارد. رنگ حرف L که از  leader به معنای رهبر  گرفته شده  متفاوت و منحصر به فرد است.گوگل تنها برندی است که دارای لوگو همیشه در حال تغییر است. این ویژگی آن را منحصر به فرد می کند.

۶- فلسفه لوگو IBM

لوگو ای بی ام

این برند که در سال ۱۸۸۸ به عنوان شرکت بین المللی ضبط زمان  یا ITR  آغاز شد، چندین نام و علامت را قبل از اینکه شرکت بین المللی ماشین آلات IBM نامیده شود تغییر داد. لوگو فعلی که توسط پل رند طراحی شده است، در سال ۱۹۷۲ معرفی شد. نوارهای افقی که حروف آی بی ام را تشکیل می دهند، نشان دهنده سرعت و دینامیک هستند.

۷- فلسفه لوگو McDonald’s

داستان لوگو مک-دونالد

داستان الهام بخش مشهورترین نام تجاری فست فود در جهان، در سال ۱۹۳۷ آغاز شد، زمانی که پاتریک مک دونالد یک رستوران به نام The Airdome در مونروویا افتتاح کرد.در سال ۱۹۴۰، ریچارد مک دونالد و موریس مک دونالد، دو پسر پاتریک ، رستوران را به سان برناردینو نقل مکان دادند و آن را به مک دونالد تغییر نام دادند.موفقیت های پشت سرهم برای برادران مک دونالد،آن ها را به فکر توسعه کار انداخت.

آن ها در اولین قدم استنلی کلارک را برای طراحی معماری ساختمان استخدام کردند که در لوگوی مک دونالد از کمان یا قوس های طلایی همین ساختمان الهام گرفته شد.این لوگو با تغییراتی اندک امروزه با بیش از ۳۷هزار رستوران و۲۳۵هزار کارمند در بیش از ۱۰۰کشور دنیا با روزانه حدود ۷۰میلیون سفارش غذا ، به عنوان موفق ترین کمپانی فست فود در دنیا شناخته می شود.

مقاله مرتبط: بهترین ایده های کم هزینه کسب وکار خانگی

۸- فلسفه لوگو Toyota

لوگو TOYOTA

تویوتا در اصل به نام Toyoda بر اساس نام خانوادگی بنیانگذار آن نامگذاری شد و با نماد Toyoda فروخته شد.نام شرکت در سال ۱۹۳۶ پس از یک رقابت عمومی برای طراحی لوگو جدید تغییر یافت.لوگوی کنونی در نگاه اول شبیه یک گاوچران است که کلاه بزرگی بر سر گذاشته است اما در واقع دارای سه بیضی در یک پیکربندی افقی متقارن است. دو بیضی به شکل عمودی، در داخل بیضی بزرگتر، به ترتیب قلب مشتری و قلب شرکت را نشان می دهند.بیضی شکل بیرونی، که با آنها همپوشانی دارد، نشان دهنده یک رابطه متقابل سودمند مشتری با شرکت است.در زبان ژاپنی «Toyo» به معنای «فراوانی» و «ta» به معنای برنج است.در برخی فرهنگ‌های آسیایی اعتقاد بر این است که فراوانی برنج ثروت را به همراه دارد.

۹- فلسفه لوگو مرسدس بنز

لوگو-مرسدس-بنز

کارخانه مرسدس بنز در نوامبر سال ۱۸۸۳ در مانهایم آلمان و با همکاری گاتلیب دایملر و کارل بنز راه اندازی و در سال ۱۸۹۰ به رسمیت شناخته شد.نام این شرکت برگرفته از اسم دختر امیل جلینک، تاجر بزرگ اتریشی و نماینده فروش محصولات بنز است وبه معنایی زیبایی و وقار می‎باشد، که کارل بنز نام او را روی محصول خود گذاشت.

لوگوی مرسدس بنزکه یک ستاره سه پر است، نشان تسلط این خودرو بر زمین، دریا و آسمان می باشد که در سال ۱۹۰۳ طراحی در سال ۱۹۲۳ به عنوان یک نشان تجاری ثبت شد و تا سال ۱۹۲۶ چندین بار تغییر کرد تا به شکل امروزی خود رسید.

۱۰- فلسفه لوگو Audi

داستان لوگو-Audi

آئودی به معنای گوش دادن به لاتین است که از برگردان نام خانوادگی موسس آن آگوست هورچ به انگلیسی است.پس از این که هورچ از شرکت خودروسازی سابق خود، Horch خارج شد. در سال ۱۹۳۲، اتحادیه خودرویی با ادغام آئودی با Horch، DKW و Wanderer شکل گرفت. این ادغام توسط چهار حلقه ارتباطی نشان داده شده است، که بعدها لوگو رسمی آئودی شد.

۱۱- فلسفه لوگو سامسونگ

داستتان لوگو سامسونگ

سامسونگ یک شرکت کره ای است. در زبان کره ای، کلمه سامسونگ به سه ستاره اشاره دارد. بنیانگذار سامسونگ تمایل داشت که حضور همیشگی در بازار داشته باشد، مانند ستارگان در آسمان !

۱۲- فلسفه لوگو ford

داستان لوگو-فورد

این کمپانی در سال ۱۹۰۳ میلادی توسط هنری فورد تأسیس شد.لوگوی فورد قابلیت اطمینان و قابلیت مقرون به صرفه بودن را از طریق شکل بیضی طراحی خود نشان می دهد. اولین شرکت تولید خودرو دنیا همچنان نام بنیانگذار خود را در لوگو دارد.

۱۳- فلسفه لوگو Honda

لوگو هوندا

لوگوی هوندا حرف H که نماد اعتماد و دوام است را نشان می دهد. این نماد پس از فوت بنیانگذار آن Soichiro Honda ، هنوز هم شکل قبلی خود را نگه داشته است.

۱۴- فلسفه لوگو hp

معنای لوگوی اچ پی

hewlett packard یا به اختصار اِچ پی یک شرکت آمریکایی چند ملیتی فناوری اطلاعات است. این برند نام خانوادگی هر دو موسس خود را ترکیب می کند. رنگ آبی ، برتری را بیان می کند در حالی که سفید، فضیلت را برای آن ارمغان می آورد.

۱۵ – فلسفه لوگو Volkswagen

volkswagenلوگو

لوگوی معروف فولکس واگن  که نام این شرکت در آن است.در ابتدا این شرکت به صورت vw و دایره ای به صورت چرخ دنده در دور آن بوده که بعد ها با حذف چرخ دنده و اضافه شدن رنگ آبی به صورت امروزی تغییر کرده است.ادامه این مقاله را در فلسفه لوگو برندهای برتر دنیا و معنای پنهان لوگوها مطالعه فرمایید.

خلاصه مطلب:

همه ی لوگوهای معروف از برندهای مختلف،تاریخ و فلسفه شنیدنی و جذابی را به همراه دارند.نمادهایی  که باعث شده که موفقیت ها و افتخارات این کسب و کارها هر روز بیشتر شود و دیگر کسی پیدا نمی شود که این لوگوها را نشناسد و نتواند از روی تصویر آن ،نام شرکت ها را حدس بزند.لوگوهایی که گرچه در طول تاریخشان دچار تغییراتی شده اند ولی این تغییرات هیچ گاه با تغییر آرمان و تغییر ایده بنیان گذارانشان همراه نبوده است.

منبع: carlogos.org
logodatabases.com
ترجمه و ویرایش از  مجله کسب و کار فیکسون

مجتبی محمدی پور
مهر 18, 1397